Wanneer je als organisatie een webwinkel hebt laten maken, is de volgende stap het promoten van de webwinkel of website. Zonder promotie zal het immers lang duren voordat potentiƫle klanten je webwinkel weten te vinden. Er zijn verschillende manieren die je kunnen helpen bij de promotie van een webwinkel. Hierbij is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen oplossingen voor de korte en voor de lange termijn. Het adverteren binnen Google is bijvoorbeeld een slimme oplossing voor de korte termijn, maar kost op langere termijn ontzettend veel geld. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven!
Een webwinkel promoten voor de langere termijn
Een van de mogelijkheden die je hebt om je webwinkel voor de langere termijn te promoten is het gebruik van linkbuilding. Linkbuilding is een onderdeel van SEO, wat voor Search Engine Optimization staat. Het idee achter linkbuilding is het creƫren van een linkprofiel van websites, die een link naar je eigen webwinkel plaatsen. Op deze manier wordt je webwinkel waardevoller voor zoekmachines, waardoor zij je hoger in de zoekresultaten zullen plaatsen. Des te hoger je in de zoekresultaten staat, des te groter is de kans dat consumenten op een organische wijze bij je webwinkel terechtkomen. Er zijn op internet veel internetbureaus te vinden die je hierbij kunnen helpen.
Klanten aan je organisatie binden
Niet alleen is het belangrijk om promotie te maken voor je webwinkel zelf, probeer ook klanten aan je organisatie of producten te binden. Zo is de kans groter dat klanten ook daadwerkelijk een aankoop bij je doen of nog eens terugkomen op een later moment. Een van de mogelijkheden die je hierbij hebt is een bedrijfsanimatie maken. Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden wordt geregeld gezegd, waardoor het gebruik van een bedrijfsanimatie een slimme manier kan zijn om je producten of bedrijf bij klanten te introduceren.